Lyntoget litra MA



i model fra







Den karakteristiske lygteføring for lyntoget.
Efter utrolig mange års venten er
modellen over alle
danske modeller endelig kommet på markedet.

Den 1. oktober udsendte Roco lyntoget litra MA som et 4-vognssæt i "Platin"-serien
- serien med de specielle og dyre samlermodeller.

Sættet består af motorvognen MA 461, 1. kl. kupévognen AM 501, 2. kl. storrumsvogn BM 521 samt styrevognen (2. kl. storrumsvogn) BS 481, og der er således tale om et såkaldt halvsæt.

Dette sæt vil i 2004 blive fulgt af endnu et sæt (således at man vil kunne oprangere et komplet lyntogssæt), og her vil storrumsvognen BM være erstattet af restaurantvognen BR.



Allerede i slutningen af 1970'erne kom de første idéer om en model af dette skønne lyntog, men det var på et tidspunkt, hvor interessen for danske modeller var i sin spæde vorden.

Den daværende importør af Roco turde ikke binde an med den store bestilling af modeller - der skulle forudbestilles 600*) modeller - og det var næppe realistisk med et sådant antal på det tidspunkt.

For nogle år siden var der rygter om en mulig co-produktion af lyntoget med HELJAN og Roco.
Men heller ikke på det tidspunkt kom der en model ud af det.

Indtil nu har danske mj'ere således kun kunnet få realiseret drømmen om MA-lyntoget ved køb af nogle af småserie-produktionerne (typisk på basis af VT 11.5 modellen fra Roco) eller de tilbudte ombygningssæt, som igennem årene har været tilbudt på markedet.

Således ser sættet ud når låget er 'løftet af'.
*) 600 modeller lyder ikke af ret meget i dag, men på det tidspunkt ville det have været en meget stor økonomisk satsning af den daværende importør i Randers, og projektet blev derfor ikke til noget.

Og set i bakspejlet, så skal vi måske være glade for dette i dag, da der formentlig blot ville have været tale om en 'danskmalet' udgave af VT 11.5.




Lyntoget med motorvognen litra MA 461 i spidsen for fuld fart.


Klikbare billeder:

Ovenstående billeder af MA-lyntoget er taget på Mjk. Stationsbyen's anlæg.



Om modellen:



Katalognr. 63060 DC - udsendt oktober 2003.
63061 DC m/lydmodul - udsendt i november 2003.
69061 AC m/lydmodul - udsendt i november 2003.
Serie Platin
Længde 85,6 cm
Består af MA 461-AM 501-BM 521-BS 481
Epoke III
Udførelse Rød m/ vingehjul som den kørte hos DSB i perioden 1963 til 1970 (?)
Bemærkninger Modellen er utrolig flot udført og med de fra Roco kendte gode køreegenskaber.

Træk på 4 aksler (AC-udgaven har træk på 3 aksler), hæfteringe på 4 aksler, kørselsafhængig hvid/rød lysskift, fjedrende bælge imellem enhederne sikre et 'lukket' udseende også i skarpe kurve.
Modellen (63060 / DC) er endvidere forsynet med 'schnittstelle' til egenmontering af dekoder - dekoder er monteret i de 2 andre udgaver.
Det flotte helhedsindtryk skæmmes måske en anelse af de blanke hjul.

Den næste halvdel forventes i løbet af foråret 2004.

Efterfølgende vil lyntoget i de kommende år også blive udsendt i den designrøde udgave samt "stanniol" udgaven.

Fra Roco's side har man gjort et stort forarbejde for at give de danske mj'ere en så nøjagtig model som mulig.
Således har man lavet grundige forstudier samt opmålinger på det ene halvsæt, som er blevet opbevaret i DK for eftertiden.

Desværre er der - trods det grundige forarbejde - alligevel sket nogle ganske få fejl på modellen.
**) Disse fejl er i 'småtings'-afdelingen, og langt de fleste af køberne vil næppe opdage / tage notis af disse.


Her ses den tætte overgang imellem enhederne i en skarp kurve.



Om forbilledet:

Da man sidst i 1950'ern hos DSB skulle se sig om efter en afløser for de gamle lyntog (3- og 4-vognsstammer) fra 1930'erne søgte man hos flere europæiske baneforvaltninger.
Valget faldt på de ret nykonstruerede tyske TEE-lyntog af typen VT 11.5.

Det tyske lyntog bestod af 1 motorvogn i hver ende samt 5 personvogne.
Den danske udgave af lyntoget blev fremstillet hos M.A.N., men det fik pga. de danske forhold (lyntogsnettes deling / færgeoverfart) en lidt anden sammensætning.
Mest markant var vel nykonstruktionen af styrevognen.

Mens lyntoget endnu kunne køre ved egen hjælp.
BS 480 i Roskilde i 1998.

Et helt lyntogssæt var oprangeret af 2 halvsæt og bestod af ialt 8 enheder - 2 motorvogne, 4 mellemvogne samt 2 styrevogne.

Ialt blev der i årene 1963 - 66 leveret 10 halvsæt + et par ekstra vogne.

I begyndelsen af 1970'erne skiftede man design hos DSB.
Dette betød at lyntogene mistede vingehjulet og fik i stedet et "DSB" med hvidt på fronten, fik hvid sidestribe samt ændret skriftsnit på litreringen.
Endvidere mistede langt de fleste motorvogne den midterste slutlanterne.
MA 466 ser ud til at have beholdt denne igennem alle 3 designperioder.

Som det øvrige driftsmateriel så havde også lyntogene problemer med den hårde snevinter 1979 - 80, og efterfølgende blev der således monteret kraftige sneplove.

I midten af 1980'erne blev lyntogene renoveret og fik ved samme lejlighed det sølvfarvede design med "DSB" malet i rød.
Det 'nye' lyntogskoncept blev lanceret som "Sølvpilen", men det kom hurtigt til at hedde "Stanniolekspressen" i folkemunde.

De nye IC3'ere overtog efterhånden hele fjerntrafikken, og i 1990 var lyntogsepoken slut.
MA-lyntogene blev taget ud af driften, og i 1992 blev det meste af materiellet overtaget af et polsk selskab

De danske lyntog kørte i en meget kort periode i Polen hos "LKR".
I 1994 var det uigenkaldelig slut med driften og lyntogene blev skrottet.

Et enkelt halvsæt blev dog reddet til Danmarks Jernbanemuseum.



**)
1) Modellen er forsynet med sneplov, hvilket forbilledet ikke havde monteret før 1980.
2) Litreringen er Ma 461-Am 501-Bm 521-Bs 481 på modellen, men underlitraen burde have været med store bogstaver (reduceret med ca. 25%).
3) I vognen litra AM mangler der et WC vindue i ene side

ad 1) Sneploven burde let kunne udskiftes med en banerømer som på 1. version af lyntoget.
Om Roco selv vil lave en sådan, eller om en af vore småserieproducenter vil fremstille en sådan banerømer er pt. uvis.
ad 2) Der er ikke så meget at gøre ved problemet på de udsendte sæt, men det kan formentlig rettes til den næste sæt (foråret 2004).
ad 3) Der skal en ændring til i formen, for at det manglende vindue kan komme på plads.

Fra Roco's danske agent har jeg fået oplyst, at man ikke har planlagt at bringe en banerømer, men at man vil bestræbe sig på at rette de øvrige ting i de kommende oplag.
Måske burde man også overveje brunerede hjul på version 2 & 3 af lyntoget.
Ikke let at være producent:

At det ikke altid er let (trods store anstrengelser) at være producent af danske modeller illustreres vel bedst med, at selv om man hos DSB har regler for mange ting, tja så findes der ofte afvigelser fra disse på virkelighedens materiel.

F.eks. kendes der til billeder af litra BM 524, hvor 'm'-et er skrevet med et lille og ikke med et stort 'M' (reduceret med ca. 25%).



Skulle du være interesseret i de øvrige nyheder fra Roco, så kan du KLIKKE HER






Tak til:   TÅSTRUP TOGKÆLDER   KLIK og se mere fra TAASTRUP TOGKÆLDER - DIT modeljernbanecenter !  for lån af modellen.





Rent undtagelsesvis har jeg lavet en lidt større omtale af en ny dansk model - og så er det endda af en model fremstillet i udlandet.

Da litra MA i str. H0 blandt danske mj'ere har stået som drømmemodellen igennem snart 25 år, synes jeg, at det i dette specielle tilfælde var på sin plads med en lidt dybere omtale.

Som hos forbilledet, således også på www.danskmodel.dk:
Ingen regel unden en undtagelse :o))

Til top





www.DANSKmodel.dk



Opdateret d. 30.11.2018